Nogi drewniane balustrady i poręcze drewniane Tralki drewniane
Eleganckie balustrady, rzeźbione tralki i efektowne poręcze
Marzec 26, 2017
Adwokat Toruń kancelaria adwokacka alimenty na dziecko
Kiedy trzeba płacić alimenty? Pomoc profesjonalnego adwokata
Marzec 31, 2017

Pojazdy uprzywilejowane – zostań zawodowym kierowcą

Kursy dla kierowców ochrony karetek wozów strażackich Pojazdy uprzywilejowane szkolenia

Jak wygląda kurs na pojazdy uprzywilejowane?

W sporej liczbie ośrodków zajmujących się doskonaleniem techniki jazdy mamy możliwość wypatrzyć ofertę kursów dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Od dłuższego czasu cieszą się sporym wzięciem – zarówno te na karetki, jak i na pojazdy policyjne. Ten fakt nikogo nie dziwi – mamy szansę po nich błyskawicznie znaleźć pracę. Takie kursy mają tak naprawdę przygotować prowadzącego pojazd do właściwego postępowania w rozmaitych okolicznościach, nieraz niesamowicie niebezpiecznych oraz rzadkich. Praktykowanie manewrów na jezdni, przemieszczanie się w sytuacji alarmowej przez przecięcia dróg na czerwonym świetle lub naruszanie zasady nie przekraczania pewnej prędkości i nieoczekiwane omijanie przeszkód – to tylko niektóre z zadań, jakie stoją przed uczestnikami. Przeważnie instruktorom ogromnie zależy, aby prowadzący opanował umiejętność przemieszczania się samochodem wtedy, gdy wydaje się, że to nierealne. Utracenie władzy w każdej minucie może spowodować poważny wypadek. Odbiorcami szkolenia są kierowcy, którzy chcą działać w rządowych instytucjach zajmujących się ratowaniem ludzkiego zdrowia i życia, dozorowaniem porządku publicznego, przewożeniem wartości pieniężnych lub likwidowaniem pożarów.

Harmonogram zajęć obejmuje zatem zadania realizowane na różnych obszarach: na płytach poślizgowych albo torze szkoleniowym. Kurs początkowy trwa 14 godzin i zawiera 6 godzin wykładów oraz 8 godzin zajęć w terenie. Jakie problemy mają szansę pojawić się na zajęciach? W szczególności z działu regulaminów ruchu drogowego, tematyki pojawiania się wypadków na drodze, psychologii przewozu bądź techniki jazdy w utrudnionych warunkach. Szkolenie kończy się niewątpliwie sprawdzianem z części teoretycznej oraz części praktycznej.

Egzamin z części wykładowej trwa 25 minut oraz obejmuje 20 pytań w formie testu. Uczestnik musi obowiązkowo zaznaczyć dobrze wyłącznie jedną odpowiedź. Pomyślny efekt egzaminu można otrzymać, jeżeli przynajmniej 16 odpowiedzi jest prawidłowych.

Sprawdzian z części praktycznej obejmuje ukończenie koniecznych manewrów, m in. omijania przeszkody albo szybkiego zmniejszania prędkości na zakręcie. W przypadku kiedy kierowca niepoprawnie zrobi dwa razy takie samo polecenie, zdobędzie odmowny wynik z testu.

Jakie są główne wymagania stawiane kursantom?

W pierwszej kolejności jest przedstawienie prawa jazdy dowolnej kategorii. Bez wątpienia ktoś, kto woli być kierowcą – konwojentem czy kierowcą pojazdu policyjnego, musi obowiązkowo mieć doświadczenie. Uczestnikiem zajęć ogólnie rzecz ujmując nie może być zatem osoba, która kilka dni wcześniej otrzymała prawo jazdy. Liczba godzin pojedynczego szkolenia jest przystosowywana do wiedzy oraz zdolności każdego zainteresowanego (kurs zasadniczy, kurs uzupełniający). Niezbędnym warunkiem jest też skończenie 21 lat i posiadanie aktualnego potwierdzenia od specjalisty medycyny pracy oraz od psychologa. Sprawdzą oni, czy nie ma jakiś przeciwwskazań do wykonywania pracy w charakterze zawodowego kierowcy.

Jaki jest wpływ stresu na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym?

W trakcie szkolenia wszyscy zainteresowani będą zdobywać wiedzę z zakresu psychologii transportu. Na ćwiczeniach zaznajomią się z problemem stresu, który niezmiernie silnie oddziałuje na funkcjonowanie za kierownicą. Jego centrum mogą być ekstremalnie uciążliwe sytuacje na drodze bądź sprawy życiowe przywożonych pacjentów. Warsztaty z teorii mają za cel zilustrować uczestnikom takie problemy, jak: oddziaływanie osobowości na podejmowanie decyzji w czasie podróży, ogromnego stresu, napojów z alkoholem oraz innych specyfików upajających na płynność sterowania pojazdem.

Psychologia transportu mieści w sobie elementy psychologii poznawczej, neuropsychologii, psychologii zdrowia i kilku innych dyscyplin. Na kursie dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych w zasadzie nie będzie wymagana dogłębna wiedza wszystkich zagadnień, gdyż jest to zadanie studiów podyplomowych. Ostatnio owa dziedzina gwałtownie się rozwija, ponieważ spora liczba osób z prawem jazdy zamierza mieć konkretną specjalizację, przykładowo chce transportować wartości pieniężne bądź cierpiących pacjentów do specjalistycznych placówek.

Natomiast z innej strony spora liczba psychologów jest zainteresowanych studiowaniem kierowców, jako grupy społecznej niezwykle narażonej na napięcia psychiczne i rozmaite inne uciążliwości. Trzeba tu wyszczególnić choćby zbyt dużą liczbę godzin spędzonych w pracy, utrudnione związki z rodziną (u kierowców zarabiających w transporcie zagranicznym) czy większe procentowo narażenie utratę zdrowia w wyniku wypadków.

W jaki sposób uczestnicy zostaną podzieleni?

Pierwsza grupa kursantów – tu będą zapisane osoby, które znakomicie znają kodeksy, mają wypracowane prawidłowe nawyki i nie wywołują żadnego niebezpieczeństwa podczas prowadzenia pojazdu. Instruktorzy będą bazować na dwóch pozytywnych cechach tych uczestników: zdolności spostrzegania niebezpieczeństwa i na chęci poprawiania swoich błędów.

Druga grupa kursantów – do niej wpisani będą kierowcy, którzy niechcący wywołują niebezpieczeństwo dla innych uczestników jezdni. Chcą poprawić swoje braki (mino, iż robią ich dużo), chcą uczyć się należytego postępowania w skrajnych warunkach.

Trzecia grupa uczestników – do niej będą należeli kierowcy, którzy specjalnie powodują rozmaite zagrożenia i nie przez przypadek zachęcają innych do ryzykownych zachowań. Jednocześnie planują skorygować swoje błędy oraz wykazują się chęcią zdobywania kompetencji oraz udoskonalania swoich predyspozycji.

Jeżeli zamierzasz dowiedzieć się dużo więcej, kliknij w link po prawej stronie – http://www.szkoly-jazdy.com.pl/kursy-prawo-jazdy/pojazdy-uprzywilejowane/

Strona używa cookies
Ok